Ofte stillede spørgsmål

Nedenfor kan du finde svar på generelle spørgsmål som vi ofte tidligere er blevet stillet af brugere af vores hjemmeside. I undermenuen kan du desuden finde forklaringer på visse af de tilbud der bliver omtalt på siden. Såfremt du ikke har fundet netop det svar du havde brug for, er du velkommen til enten at sende os en mail via: aarhus@socialeretshjaelp.dk eller ringe på hverdage mellem kl. 09.00 og kl. 17.00 på telefon: 70 22 93 30.

Generelle Spørgsmål

Er det gratis at bruge Dinretshjaelp.dk?

Ja, det er altid gratis at bruge Dinretshjaelp.dk og de værktøjer, der er tilgængelige på siden. Du skal dog være opmærksom på, at der kan være udgifter forbundet med at modtage retshjælp hos en advokat på trin 1, 2 eller 3, samt ved almindelig rådgivning hos en advokat. Det vil dog klart fremgå på hjemmesiden, hvilke udgifter du eventuelt kan forvente, hvis dette er aktuelt.

Hvor ofte opdateres hjemmesiden?

Idet vores hjemmesiden primært drives af frivillige kræfter og det er dem, der står for opdateringen og vedligeholdelsen af hjemmesiden, er det umuligt at sikre alt er opdateret – dog er der udarbejdet forskellige interne kvalitetssikringssystemer for at vi derved, på bedst mulig vis, kan tilbyde en løbende opdateret hjemmeside. Dette betyder også at fx værktøjer kun blive udarbejdet såfremt tiden er der til det, da opdatering og videreudvikling af bl.a. juridiske områder samt at finde flere rådgivningstilbud er det, der fylder mest i vores hverdag sammen med at kunne stå til rådighed ved skriftlige henvendelser.

Hvordan får I midler til at drive hjemmesiden?
 Den Sociale Retshjælp fik tilbage i 2009 tildelt 50.000 kr. af Advokatsamfundet til at starte Dinretshjaelp.dk, men har selv ,frem til 2012, alene dækket omkostningerne forbundet med hjemmesiden med bl.a. vores indtægter fra ekstern undervisning. I 2012 fik vi tildelt

midler fra Civilstyrelsen samt igen i 2013, til at fortsætte driften af Dinretshjaelp.dk.

Idet at hjemmesiden har været i gang i flere år og er et projekt startet af Den Sociale Retshjælp, er driftsomkostninger ikke de største. Målet er, at finde flere midler til at kunne videreudvikle sidens indhold såvel som grafik samt udvikle og opbygge en optimal søgedatabase over de mange forskellige rådgivningstilbud der er i Danmark.

Hvem står bag Dinretshjælp.dk?
Den Sociale Retshjælp startede Dinretshjaelp.dk i 2009 med henblik på at give flest mulige borgere mulighed for, at søge svar på de

spørgsmål som vi løbende støder på i vores arbejde. Hjemmesiden drives af Den Sociale Retshjælp, der også står for vedligeholdelse og

udvikling af den – med økonomisk støtte fra Civilstyrelsen.

Hvorfor yder Dinretshjaelp.dk ikke også juridisk rådgivning?
Der har tidligere været skriftlig og telefonisk rådgivning via hjemmesiden, men da hjemmesiden drives af Den Sociale Retshjælp, der yder

gratis landsdækkende juridisk rådgivning og gældsrådgivning har vi igennem årene erfaret, at det er for tidskrævende at have to parallelle rådgivningstilbud og vi valgte derfor istedet, i 2013, at Dinretshjaelp.dk igen skulle være en “Hjælp-til-selvhjælps” hjemmeside.

Registreres mine søgninger/kontaktoplysninger?
Både ja og nej.

Ja, fordi ved at du søger rundt på hjemmesiden, registreres det hvor mange, der søger på hvilke sider og nej, fordi ingen – heller ikke os – kan se hvem der søge, blot hvor der søges. Udover at det er en del af vores hjemmesides program, at der føres statistik over besøgende på  hjemmesiden, så er det også fordi at vi bruger oplysningerne til at videreudvikle hjemmesiden, så den hele tiden lever op til dine behov samt hvad der sker af relevante lovændringer m.v. som fx i forbindelse med kontanthjælpsreformen.

I forhold til kontaktoplysningerne, så har vi kun de oplysninger som du selv giver i den skriftlige henvendelse, og disse oplysninger kan kun bruges og eventuelt gemmes, hvis det er nødvendigt fx hvis man har kommet med et forslag til en vejledning samt skriver at vi er velkommen til at rette henvendelse for at hører nærmere eller at du har rettet henvendelse vedrørende en juridisk problemstilling.

Det er dog vigtigt at understege, at vi på intet tidspunkt enten opbevare eller videregiver borgernes kontaktoplysninger eller hvad der eventuelt er blevet spurgt om. Alle henvendelser slettes efter henvendelsen er besvaret, og bevares kun såfremt man selv har givet tilladelse herom.

For organisationer

Er det gratis være på Dinretshjaelp.dk?

Ja, det er gratis. Formålet med hjemmesiden er, at formidle flest mulige kvalificeret rådgivningstilbud til alle borgere med internet adgang og derfor er målet også, at få flest mulige af disse på de tilgængelige lister. Dette giver borgerne mulighed for selv at kunne finde frem til, hvem og hvor de skal henvende sig med deres problemstilling uden at skulle betale for disse infomartioner, da Dinretshjaelp.dk ikke er startet med det formål at tjene penge.

Hvad gør man, hvis der er ændringer i ens rådgivningstilbud?

Man retter henvendelse via vores mail  aarhus@socialeretshjaelp.dk, hvor man skriver hvilke oplysninger, der skal ændres og hvorefter de hurtigst muligt vil blive ændret, så snart Dinretshjaelp.dk har fået en endelig godkendelse fra det respektive sted.

Hvad gør man, hvis man gerne vil bidrage med egne udarbejdet eksterne gratis værktøjer?

Da vores hovedformål er at hjælpe flest mulige borgere – med at hjælpe med selv – ved brug af bl.a. brevskabeloner, vejledninger, foldere m.v. er vi også interesseret i al det vi kan videreformidle til borgerne via vores hjemmeside. Såfremt du har et eller flere værktøjer som du gerne vil bidrage med, er du velkommen til at sende os en mail med dine kontaktoplysninger til: aarhus@socialeretshjaelp.dk, hvorefter du vil blive kontaktet af en medarbejder. Alle bidrag krediteres på hjemmesiden under det/de respektive værktøjer som man har bidraget med.

Hvordan bliver man registreret som nyt rådgivningstilbud?

Man retter henvendelse via vores mail  aarhus@socialeretshjaelp.dk, hvor man også skriver lidt om hvilket rådgivningstilbud man kan tilbyde til borgerne m.v.

Hvordan bliver man slettet af listen over de forskellige rådgivningstilbud?

Man retter henvendelse via vores mail  aarhus@socialeretshjaelp.dk, hvor man kort skriver at man ønsker at blive slettet herunder også gerne hvorfor fx at rådgivningstilbuddet ikke længere er tilgængeligt, så vi kan skrive at det respektive rådgivningstilbud er lukket hvis dette er tilfældet, og der i stedet kan henvises til de øvrige rådgivningstilbud.

Viderehenviser I kun juridiske henvendelser til jer selv (Den Sociale Retshjælp)?

Nej, vi henviser til det sted, der er mest kvalificeret til opgaven samt gerne lokalt afhængig af hvor mange oplysninger vi har fået på borgeren ved henvendelsen. Formålet med hjemmesiden er hjælp-til-selvhjælp samt at give borgerne flest mulige værktøjer og viden om de forskellige kvalificerede rådgivningstilbud, der til rådighed og passer netop dem – og IKKE at få flere henvendelser til Den Sociale Retshjælp. Derfor gør vi også en stor ære i at sikre, at det er det mest egnet rådgivningstilbud der henvises til, ved skriftlige henvendelser.